[:en]The museum holds close to 28,000 Olmec, Huasteca and Totonaca pieces, of which 2,800 are displayed. They have been selected according to two criteria: the scientific documentary significance of the pieces, and their sculptural value. This group of archeological objects is the most important among those gathered by the regional museums in Mexico, considering their richness, characteristics and the extraordinary quality of the pieces.

The building has an area of 12,500 square meters and is located within a five hectare park. It has two wings arranged at right angles. The shortest wing spans three levels, on which visitor services and museum operations are housed. The larger wing has 7,800 square meters of exhibition along one luminous gallery that extends without interruption from one end to of the wing to the other. The gallery is formed by a succession of 18 sections of 12 by 12 meters each, which descends in steps following the inclination of the terrain. In parallel, throughout the gallery, nine new square spaces of 24 meters on each side open up; six of them correspond to the exhibition halls, with greater height than the gallery, and the other three, and interspersed among the halls, to patios with high glass roofings, in which the display of large format monoliths is alternated with gardens. The position of these patios in the group signals the changes in the exhibited cultural regions.

To achieve an integration between architecture and exhibition design, the museum design project defined the disposition of visual and spatial cues between the exhibition halls and the patios, the location of the steps between the sections of the gallery, the design of the roofing, as well as the delineation of ramps and green areas on the patios. The bases, platforms, pedestals, vitrines and other display elements were separated from the walls and designed with somber shapes, employing, according to the materials of the exhibited object, the same materials in the architecture. This unified conception and the serene disposition of the pieces grants the exhibitions an impression of permanence and timelessness that exalts the sculptural and expressive qualities of the works.

Location: Xalapa, Veracruz, Mexico

Year: 1986

Client: Government of the State of Veracruz

Project Scope: Interior design of the exhibition spaces, exhibition design project and realization direction.

Exhibition area: 7,800 m2

project directors: Jorge Agostoni, Iker Larrauri

Collaborators: Humberto Alcántara Nava, Vicente Romero Rubí, Marcela Capdevila Vega, Mario Ramírez Díaz, Laura Trejo Feria

Museum building architects: Edward Durrel Stone & Ass.[:es]El museo conserva cerca de 28,000 piezas olmecas, huastecas y totonacas, de las cuales se exponen 2,800, seleccionadas en función a dos aspectos: la significación científica documental de las piezas y sus valores plásticos. Este conjunto de objetos arqueológicos es el más importante entre los que reúnen los museos regionales del país, considerando su riqueza y las características y extraordinaria calidad de las obras.

El edificio tiene una superficie de 12,500 metros cuadrados y está ubicado dentro de un parque de cinco hectáreas de extensión. Consta de dos alas dispuestas en ángulo recto. El ala más corta abarca tres niveles, en los que se localizan los servicios al público y de operación del museo. El ala de mayores dimensiones articula 7,800 metros cuadrados de espacios de exhibición a lo largo de una luminosa galería que se extiende sin interrupción de un extremo a otro de la construcción. La galería está formada por una sucesión de 18 secciones de 12 por 12 metros cada una, que descienden escalonadamente siguiendo el declive del terreno. Paralelamente, a lo largo de la galería, se abren nueve espacios de planta cuadrada de 24 metros por lado; seis de ellos corresponden a salas de exposición, de mayor altura que la galería, y los otros tres, intercalados entre las salas, a patios con altas cubiertas pergoladas de vidrio, en los que la exhibición de obras monolíticas de gran tamaño se alterna con áreas jardinadas. La posición de estos patios en el conjunto señala los cambios de regiones culturales expuestas.

Para lograr una integración entre arquitectura y museografía, el proyecto museográfico definió la disposición de las ligas visuales y espaciales entre las salas de exposición y entre estas y los patios, la ubicación de las escalinatas entre las secciones de la galería, los diseños de los plafones, el despiece de los acabados, así como la delimitación de desniveles y áreas jardinadas en los patios. Las plataformas, bases, pedestales, vitrinas y demás elementos museográficos, se separaron de las paredes y se diseñaron con formas sobrias, empleando, según la materia de las obras expuestas, los mismos materiales de la arquitectura. Esta concepción unitaria y la serena disposición de las piezas, confiere a las exposiciones una impresión de permanencia e intemporalidad que exalta las cualidades plásticas y expresivas de las obras.

Ubicación: Jalapa, Veracruz, México

Año: 1986

Cliente: Gobierno del Estado de Veracruz.

Alcances del trabajo:
Diseño de interiores de los espacios de exposición, proyecto museográfico y dirección de las obras.

Superficie de exposición: 7,800 m2

Directores del proyecto: Jorge Agostoni, Iker Larrauri.

Colaboradores:
Humberto Alcántara Nava, Vicente Romero Rubí, Marcela Capdevila Vega, Mario Ramírez Díaz, Laura Trejo Feria.

Arquitectos del edificio del museo:
Edward Durrel Stone & Ass.[:]