[:en]The Telegraph Museum was established in the former Telegram Hall of the former Communications Palace, with the purpose of disseminating the history of the first means of instantaneous communication at a distance, and as a testimony to the function that the building had for almost a century. The museum shows a full history of the subject, from its introduction in Mexico in 1849 to the transmission of the last message in Morse code in 1992. It highlights the origins, development and social importance of the telegraph through an extraordinary collection of telegraphic apparatuses of different epochs and facsimile reproductions of telegrams and documents of historical importance, complemented by graphic, audiovisual, interactive and sculptural representations.

The challenge of the project was to convert one of the most beautiful interiors of the Palace, made up of open spaces profusely decorated, and with sumptuous gilded wood ceilings that frame splendid allegorical paintings, to a functional museum complex. It was necessary that the integration of technical installations and other necessary adjustments, and the exhibitions themselves, not conceal or modify these architectural and decorative features. On the contrary, these features were to be restored to their original splendor.

For this purpose, museographic elements were designed to not interfere with the appreciation of the halls, and at the same time, stand out from the architecture. The exhibition elements were arranged separated from the walls and ceiling, and in direct relation to the structure of the spaces. Each element contains its own spot lighting, while it houses, hidden, the lamps that illuminate the ceiling. For the artistic values ​​of the spaces, the sequences and expository itineraries emphasizing their geometry and symmetrical composition, the play of opacity and transparency, lightness and permanence of the museographic elements, and the careful illumination, make a museum twinned with the architecture.

Location: East of the old Palace of Communications, Xicotencatl No. 4, Historic Center, Mexico City

Year: 2001

Client: Patronato of the National Museum of Art, A.C. And TELECOM

Project Scope: Architectural adaptation of the spaces of the museum, project and realization of museography.

Exposure area: 840 m2

Project Director: Jorge Agostoni

Collaborators: Mara Vázquez Moreno, Vicente Romero Rubí, Alejandro Leal Palacios, Margarita Zavala Yáñez, Hilario Rangel Ramírez, José Fidel Solís Flores, Silvana Agostoni.[:es]El Museo del Telégrafo se estableció en el que fuera el Salón de Telegramas del antiguo Palacio de Comunicaciones, con el propósito de difundir la historia del primer medio de comunicación instantánea a distancia y como testimonio de la función que tuvo el edificio durante casi un siglo. Mediante una extraordinaria colección de aparatos telegráficos de diversas épocas y reproducciones facsimilares de telegramas y documentos de importancia histórica, complementada por informaciones gráficas, audiovisuales, interactivas y representaciones escultóricas, el museo expone los orígenes, desarrollo y trascendencia social del telégrafo a lo largo de 150 años de historia, desde su introducción en México, en 1849, hasta la trasmisión del último mensaje en código Morse, en 1992.

El reto del proyecto consistió en convertir uno de los interiores más bellos del Palacio, conformado por espacios abiertos profusamente decorados y con suntuosos plafones de madera dorada que enmarcan espléndidas pinturas alegóricas, en un recinto museal funcional, sin que la integración de las instalaciones técnicas y las demás adecuaciones necesarias, o las propias exposiciones, ocultaran o modificaran sus características arquitectónicas y decorativas que, por el contrario, se restauraron para devolverles su esplendor original como la principal obra en exposición.

Para ello, se diseñaron elementos museográficos que no interfieren con la apreciación de los salones, pero que, al mismo tiempo, se destacan de la arquitectura, dispuestos separados de muros y plafones, y en relación directa a la estructuración de los espacios. Cada elemento contiene su propia iluminación puntual, a la vez que aloja, ocultas, las lámparas que iluminan los plafones. El respeto a los valores artísticos de los espacios, las secuencias y recorridos expositivos enfatizando su geometría y composición simétrica, los juegos de opacidad y transparencia, ligereza y permanencia de los elementos museográficos, y la estudiada iluminación, conforman una museografía hermanada con la arquitectura.

Ubicación:
Ala oriente del antiguo Palacio de Comunicaciones, Xicotencatl No. 4,
Centro Histórico, Ciudad de México.

Año: 2001

Cliente:
Patronato del Museo Nacional de Arte, A.C. y TELECOM.

Alcances del trabajo:
Adaptación arquitectónica de los espacios del museo, proyecto y
realización de la museografía.

Superficie de exposición: 840 m2

Director del proyecto: Jorge Agostoni.

Colaboradores:
Mara Vázquez Moreno, Vicente Romero Rubí, Alejandro Leal Palacios, Margarita Zavala Yáñez, Hilario Rangel Ramírez, José Fidel Solís Flores, Silvana Agostoni.[:]