[:en]The expansion and restructuring of the National Art Museum was one of the major undertakings on Mexico’s museum landscape, both because of the scope and the historical and cultural range of the building that houses the museum, as well as the size, richness and quality of its collections. The adaptation of the old Palace of Communications to the functions of a museum was governed by criteria including respect towards the historical and architectural values. The building set the pace for the exhibition design and structuring of the spaces.

The organization of the exhibitions, determined through an analysis of the collections and the architectural characteristics of the building—especially the notable differences in height and decorative treatment in its three main levels. This allowed for the design of exhibition sequences to complement the spaces, and to coordinate with the spaces and the works, articulated through clear circulations that allowed diverse viewing options.

The modifications necessary to give the building the technical installations of a contemporary museum, organize the exhibition circulation in ample and fluid display sequences, reduce the excessive natural light and increase vertical display surfaces, as well as to create vestibules for access to the exhibitions and control the interior conditions of temperature and humidity, were realized with forms, volumes, proportions and details that, once integrated to the architecture, characterize the new functions of the spaces. To provide optimal conditions of visibility and conservation of the works, the lighting uniformly bathes the display planes of the walls, through different systems according to the heights and particularities of the spaces.

The environments, thus renovated, modernized, open, but without altering their original essence, make up clean and quiet spaces, with the intention of making the museum a privileged space for encounters between the public and the art.

Location: Palace of Communications, Historical Center, Mexico City

Year: 2000

Client: Patronato del Museo Nacional de Arte, A.C.

Project Scope: Architectural Adaptation of the exhibition spaces, exhibition design project and realization.

Exhibition area: 5500 m2

Project director: Jorge Agostoni

Collaborators: Mara Vázquez Moreno, Vicente Romero Rubí, Salvador Cruz Rodríguez, Alejandro Leal Palacios, Margarita Zavala Yáñez, Hilario Rangel Ramírez, José Fidel Solís Flores, Víctor Leal Palacios, Adriana Rodríguez, Alejandro Leal Palacios, Silvana Agostoni

Building architect: Silvio Contri, 1912[:es]La ampliación y reestructuración del Museo Nacional de Arte constituyó una de las mayores empresas de transformación del paisaje museístico del país, tanto por la magnitud y rango histórico y cultural del edificio que alberga al museo, como por la amplitud, riqueza y calidad de sus colecciones. La adaptación del antiguo Palacio de Comunicaciones a las funciones expositivas del museo se rigió por criterios de respeto a sus valores históricos y arquitectónicos, procurando que el edificio mismo proporcionara la pauta para la estructuración museográfica de los espacios.

La organización de las exposiciones, determinada a través del análisis del ordenamiento de las colecciones y de las características arquitectónicas del edificio -en especial las notables diferencias de altura y tratamientos decorativos de sus tres niveles principales-, permitió configurar secuencias museográficas con relaciones adecuadas y complementarias entre los espacios y las obras, articuladas mediante circulaciones claras que permiten diversas opciones de visita.

Las modificaciones necesarias para dotar al edificio de las instalaciones técnicas que requiere un museo contemporáneo, organizar los recorridos museográficos en amplias y fluidas secuencias expositivas, reducir el exceso de luz natural e incrementar las superficies verticales de exposición, así como para vestibular los accesos a las salas y controlar las condiciones interiores de temperatura y humedad, se realizaron con formas, volúmenes, proporciones y acabados que, a la vez que se integran con los de la arquitectura, caracterizan la nueva función de los espacios. Para proporcionar condiciones óptimas de visibilidad y conservación de las obras, la iluminación baña de manera tersa y uniforme los planos museográficos de los muros, mediante sistemas diferentes según las alturas y particularidades de los espacios.

Los ambientes así renovados, modernizados, abiertos, pero sin alterar su esencia original, conforman espacios nítidos y serenos, con el fin de hacer del museo un lugar de encuentro privilegiado entre el público y el arte.

Ubicación: Antiguo Palacio de Comunicaciones, Tacuba No. 8, Centro Histórico, Ciudad de México.

Año: 2000

Cliente: Patronato del Museo Nacional de Arte, A.C.

Alcances del trabajo: Adaptación arquitectónica de los espacios de exposición, proyecto museográfico y dirección de las obras.

Superficie de exposición: 5500 m2

Director del proyecto: Jorge Agostoni

Colaboradores:
Mara Vázquez Moreno, Vicente Romero Rubí, Salvador Cruz Rodríguez, Alejandro Leal Palacios, Margarita Zavala Yáñez, Hilario Rangel Ramírez, José Fidel Solís Flores, Víctor Leal Palacios, Adriana Rodríguez, Alejandro Leal Palacios, Silvana Agostoni

Arquitecto del edificio: Silvio Contri, 1912[:]