[:en]With a collection of great quality and richness, the Museum of Popular Art offers a panorama of the multiple expressions of Mexican popular art, as well as the creativity, artistic sensibility and magisterial craft of artisans. Works are displayed in a thematic-conceptual ordering, in four main groups: “Essence”, “Everyday Life”, “The Sacred” and “The Fantastic”, displayed in such a way that visitors can appreciate their sculptural and expressive qualities. The exhibits are complemented by videos and interactive modules integrated into visitors’ routes through the exhibition in a discrete way so as not to interfere with the displays, but offer pointed information about the contexts and associated traditions.

The museum building, built in 1929 in Art Decó style as the seat for the Police and Firefighters of Mexico City, has four stories with many rectangular areas, and an ample central patio. On the lower floor the visitor services are housed. The first floor also has space for temporary exhibitions and educational workshops, while the second and third floors present the permanent exhibitions. The museum design project encompasses the architectural adaptation of the top three floors, in which, to organize the circulation and link the two halls of each floor, one to each side of the patio, the floors and ceilings of the main corridors were differentiated from the halls and extended towards the interiors, forming the main circulation galleries, the “avenues”, that cross the building sideways from one end to the other, and lead to the stairs and lifts, where the visitor routes begin and end.

The design integrates the exhibition structures and the architectural adaptations of the halls in an exhibition architecture that delineates and articulates the different units of the exhibition. The third floor hall dedicated to “Daily Life” is organized around two large inclined glass cylinders, crowned by holes which introduce natural light; one of the cylinders is elongated and leads to the hall below, “The Sacred”, which in turn establishes a point of spatial union between them.

Location: Police and Firefighter Station of Mexico City, Historical Center, Mexico City

Year: 2006

Client: Association of Friends of the Popular Art Museum, A.C.

Project Scope: Architectural adaptation of the exhibition spaces, exhibition design project and realization.

Exhibition area: 3,400 m2

Project director: Jorge Agostoni.

CollaboratorsMara Vázquez Moreno, Vicente RomeroRubí, Margarita Zavala Yáñez, Marina Díaz Herrero, Julio Bautista Rojas, Silvana Agostoni.

Building architect: Vicente Mendiola, 1929.

Adaptation architect: Teodoro González de León.[:es]

A través de una colección de gran riqueza y calidad, el museo ofrece un panorama de las múltiples expresiones del arte popular mexicano, así como de la creatividad, sensibilidad artística y oficio magistral de los creadores populares. Las obras se presentan con un ordenamiento temático-conceptual, en cuatro conjuntos principales: “Esencia”, “Vida cotidiana”, “Lo sagrado” y “Lo fantástico”, expuestas de manera que el público pueda apreciar sus cualidades plásticas y expresivas. Las exposiciones se complementan con videos y módulos de consulta interactiva integrados al recorrido museográfico con una presencia discreta para no interferir con la visión de las obras, que ofrecen informaciones puntuales sobre los contextos y tradiciones asociados a estas.

El edificio del museo, estilo Art Decó, construido en 1929 como sede del Cuerpo de Policía y Bomberos de la Ciudad de México, consta de cuatro niveles de planta rectangular, con un amplio patio central. En la planta baja se ubican los servicios al público, en el primer piso la sala de exposiciones temporales y los talleres educativos, en tanto que en el segundo y tercer piso se presentan las exposiciones permanentes. El proyecto museográfico comprendió la adecuación arquitectónica de los tres niveles superiores, en los cuales, para organizar las circulaciones y enlazar las dos salas de cada nivel, una a cada lado del patio, los pisos y plafones de los corredores principales se diferenciaron de los de las salas y se prolongaron hacia los interiores de las mismas, formando las galerías de circulación principales, las “calles”, que cruzan el edificio transversalmente de un extremo a otro, en las que desembocan las escaleras y los ascensores, y desde donde se inician y terminan los recorridos de visita.

El diseño integró las estructuras expositivas y las adaptaciones de las salas en una arquitectura museográfica que conforma y articula las diferentes unidades de exposición. La sala del tercer piso dedicada a la “Vida cotidiana” se organizó en torno a dos grandes cilindros inclinados de vidrio, coronados por tragaluces que introducen la luz natural; uno de los cilindros se prolonga y la conduce hasta la sala del nivel inferior, “Lo sagrado”, a la vez que establece un punto de unión espacial entre ellas.

Ubicación:
Antigua Estación de Policía y Bomberos de la Ciudad de México, Revillagigedo No. 11, esq. Independencia, Centro Histórico, Ciudad de México.

Año: 2006

Cliente:
Asociación de Amigos del Museo de Arte Popular, A.C.

Alcances del trabajo:
Proyecto de adaptación arquitectónica de los espacios de exposición, proyecto museográfico y dirección de las obras.

Superficie de exposición: 3,400 m2

Director del proyecto: Jorge Agostoni.

Colaboradores:
Mara Vázquez Moreno, Vicente Romero Rubí, Margarita Zavala Yáñez, Marina Díaz Herrero, Julio Bautista Rojas, Silvana Agostoni.

Arquitecto del edificio: Vicente Mendiola, 1929.

Arquitecto de la adaptación: Teodoro González de León.[:]