[:en]The exhibition, first in a series titled “The Brushes of History”, offered an ample panorama of the works realized from 1680 to 1750 by new Spanish or european artists with themes relating to the military and spiritual conquest, as well as the portents and spiritual glories, of New Spain. The exhibition, formed by 86 large format, colorful oil paintings, plus 70 other pieces including folding screens, watercolors and prints, was mounted in the large open spaces of the temporary exhibitions hall of the National Art Museum. They were displayed in such a way that they could keep a strong presence, separate from the original architectural structure marked by columns and molded fittings.

To organize the presentation of the works according to the strict iconographic and generic groupings determined by the curatorial program, the spaces were subdivided forming various laterally disposed rooms along a circulation gallery that emphasized the original functions of the building. This ephemeral architecture, realized with low cost materials, defined with clarity the visitors’ route according to the presentation of each of the groups and of each work in particular, in spaces of suitable dimensions for the large formats of the paintings, and allowing for their independent viewing and contemplation.

The dividing walls and accesses to the rooms, which integrate the building’s columns while minimizing their presence, formed an exhibition structure in direct relation to the constructive characteristics of the building, using two tones of grays to differentiate the ephemeral and the permanent elements. In this way the architectural and exhibition structures complemented each other, offering a double reading of the spaces.

Location: Temporary exhibition at the National Art Museum, Centro Historical Center, Mexico City

Year: 1999

Client: Patronato del Museo Nacional de Arte, A.C.

Project Scope: Project direction and museography.

Exhibition area: 1200 m2

Project director: Jorge Agostoni

Collaborators: Juan Cristian Gutiérrez Maupomé, Mara Vázquez Moreno, Vicente Romero Rubí, Margarita Zavala Yáñez, Ilyana Martínez Crowther, Salvador Cruz Rodríguez, Hilario Rangel Ramírez, José Fidel Solís Flores, Rosendo Rubí Pérez, Valentín Pérez Pérez[:es]La exposición, primera de una serie titulada “Los Pinceles de la Historia”, ofreció un amplio panorama de las obras realizadas entre 1680 y 1750 por artistas novohispanos o europeos con temas relativos a la conquista militar y espiritual, así como a los portentos y glorias de espiritualidad de la Nueva España. La muestra, integrada por 86 oleos de grandes dimensiones y mucho colorido, más otras 70 piezas entre biombos enconchados, acuarelas y grabados, se montó en los amplios espacios libres de la sala de exposiciones temporales del Museo Nacional de Arte, los cuales, sin embargo, conservan una fuerte presencia de la estructura arquitectónica original marcada por columnas y trabes molduradas.

Para organizar la presentación de las obras conforme a las estrictas agrupaciones genéricas e iconográficas determinadas por el programa museológico, los espacios se subdividieron formando varias salas dispuestas lateralmente a lo largo de una galería de circulación que enfatizó el funcionamiento original del edificio. Esta arquitectura efímera, realizada con materiales de bajo costo, definía con claridad el recorrido de visita de acuerdo al orden de presentación de cada uno de los grupos y de cada obra en particular, en ámbitos de dimensiones adecuadas a los grandes formatos de las pinturas que permitían su contemplación y lectura independientes.

Los muros divisorios y los grandes vanos de acceso a estas salas, que integraban las columnas del edificio minimizando su presencia, conformaron una estructura museográfica en directa relación a las características constructivas del recinto, utilizando dos tonos de grises para diferenciar los elementos efímeros de los permanentes. De esta manera la estructura arquitectónica y la museográfica se complementaban, ofreciendo una doble lectura de los espacios.

Ubicación:
Exposición temporal en el Museo Nacional de Arte, Tacuba No. 8, Centro Histórico, Ciudad de México.

Año: 1999

Cliente:
Patronato del Museo Nacional de Arte, A.C.

Alcances del trabajo:
Proyecto y dirección de la museografía.

Superficie de exposición: 1200 m2

Director del proyecto: Jorge Agostoni.

Colaboradores:
Juan Cristian Gutiérrez Maupomé, Mara Vázquez Moreno, Vicente Romero Rubí, Margarita Zavala Yáñez, Ilyana Martínez Crowther, Salvador Cruz Rodríguez, Hilario Rangel Ramírez, José Fidel Solís Flores, Rosendo Rubí Pérez, Valentín Pérez Pérez.[:]