[:en]This museum is located in the capital of the state of Tabasco, a region with some of the most diverse flora and fauna in Mexico. The exhibitions contribute to the conservation of this richness by showing the role of man in the natural world and the aspects humans share with other inhabitants, encouraging visitors to evaluate the effects of their actions on the environment. The museum building houses five halls of different sizes and shapes, three in the lower level: “Earth”, “Life” and “Tabasco”; and two in the mezzanine: “Man” and “Resources”. The fluid spaces between the halls and the mezzanine open to the lower level, and offer long perspectives and diverse site lines to emphasize the interrelationship of the themes.

The exhibitions are conceived as a means of didactic communication about natural processes and natural phenomena. The “Earth” hall has a circular area and is organized around a moving earth globe. It represents a synthesis of the origin and formation of the universe and the Earth, showing its geological processes and characteristics. The “Life” hall, with a double height ceiling, is dominated by a replica of the skeleton of an allosaurus, representing the origin and evolution of life through the ages and geological epochs. The “Tabasco” hall shows the geographic and geologic particularities of the region, as well as its natural richness. The hall ends with a large double height diorama that recreates a fragment of jungle in real size, including specimens of its fauna. The “Man” hall shows the position of humans in the animal kingdom and a detailed exposition of their evolution, concluding with a group of figures around a woman holding a child, accompanied by her closest living and extinct evolutionary relatives. Finally, the “Resources” hall features the upper part of the jungle diorama which overlaps with the “Tabasco” hall, showing the exploitation of natural resources, from their use by pre-hispanic peoples, to current over-exploitation and the urgency for their more sustainable use.

The exhibitions are integrated with original and reproductions pieces of paleontological, prehistoric, geological, anthropological and flora and fauna, complemented by dioramas, models, scale models and diverse graphics, that display their themes in a clear, concise and friendly way.

Location: Villahermosa, Tabasco State

Year: 1988

Client: Government of the State of Tabasco

Project Scope: Exhibition design project and realization.

Exhibition area: 780 m2

Project directors: Jorge Agostoni, Iker Larrauri

Collaborators: Marco Barrera Bassols, Teresa Márquez Martínez, Elisa Martínez Crowther, Humberto Alcántara Nava, Vicente Romero Rubí

Museum building architects: Ramón Torres Martínez, Héctor Velázquez Moreno[:es]El museo está enclavado en la capital del Estado de Tabasco, región con una de las más ricas variedades de flora y fauna de México. Las exposiciones intentan contribuir a la conservación de esa riqueza, mostrando el papel del hombre en el medio natural y los aspectos que comparte con sus otros habitantes, de manera que los visitantes puedan evaluar los efectos de sus acciones sobre el medio ambiente. El edifico del museo consta de cinco salas de diferentes formas y dimensiones, tres en el nivel inferior: “Tierra”, “Vida” y “Tabasco”, y dos en un mezzanine: “Hombre” y “Recursos”.  Los espacios fluidos entre las salas y el mezzanine abierto hacia el nivel inferior, ofrecen perspectivas profundas y diversos ángulos de visión de las exposiciones que permiten interrelacionar sus temáticas.

Las exposiciones están concebidas como un medio de comunicación de carácter didáctico, sobre las características, procesos y fenómenos de la naturaleza. La sala “Tierra”, de planta circular, organizada alrededor de un globo terráqueo en movimiento, presenta una síntesis del origen y formación del universo y de la Tierra, mostrando sus procesos geológicos y sus características. La sala “Vida”, de doble altura, dominada por la réplica del esqueleto de un alosaurio, presenta el origen y evolución de la vida a lo largo de las eras y épocas geológicas. La sala “Tabasco”, muestra los procesos y particularidades geográficas y geológicas de la región, así como su riqueza natural. La sala está rematada por un gran diorama de doble altura que recrea un fragmento de selva a tamaño real, incluyendo especímenes de su fauna. La sala “Hombre”, muestra la posición de los humanos en el reino animal y una detallada exposición de su evolución, resumida por un conjunto de figuras corpóreas integrado por una mujer con su hijo en brazos, acompañada por sus “parientes” vivos y extintos más cercanos. Por último, la sala “Recursos”, en la que destaca la parte superior del diorama de la selva que se desplanta en la sala “Tabasco”, muestra la explotación de los recursos naturales, desde su aprovechamiento por los pueblos prehispánicos, hasta la sobrexplotación actual y la urgencia de una utilización sustentable.

Las exposiciones se integran con originales y reproducciones de piezas paleontológicas, prehistóricas, geológicas, antropológicas y de flora y fauna, complementadas por dioramas, modelos, maquetas e información gráfica de diverso tipo, que exponen su temática de manera amena, clara y concisa.

Ubicación: Villahermosa, Tabasco

Año: 1988

Cliente: Gobierno del Estado de Tabasco.

Alcances del trabajo:
Proyecto y realización de la museografía.

Superficie de exposición: 780 m2

Directores del proyecto: Jorge Agostoni, Iker Larrauri.

Colaboradores:
Marco Barrera Bassols, Teresa Márquez Martínez, Elisa Martínez Crowther, Humberto Alcántara Nava, Vicente Romero Rubí.

Arquitectos del edificio del museo:
Ramón Torres Martínez, Héctor Velázquez Moreno.[:]